Dette er foreningen for deg som vil gjøre en innsats for menneskerettighetene, samtidig som du lærer mye og får mange gode venner. Foreningen er satt sammen av fem undergrupper, samt et koordinerende styre. Vi tar imot nye medlemmer hele semesteret, send en mail til en av gruppelederne eller styret hvis du har lyst til å bli med!
Ta også en tur innom vår Facebookside! Her finner du løpende informasjon om hva vi holder på med i Amnesty Blindern. Trykk her, meld deg inn, og få invitasjon til foredrag, filmvisninger og sosiale arrangementer i regi av oss.
Thursday, August 30, 2012
Sunday, August 26, 2012
Kom på oppstartskveld!
Onsdag 29.08 kl 18.00 har Amnesty Blindern oppstartskveld i Amnesty Norges kontorer i Grensen 3.
Her
vil det bli mat i bøtter og spann, nye bekjentskaper, og ikke minst
masse inspirasjon til å kunne hjelpe mennesker og rettigheter verden
over. (jada, det er mulig!)
Vi skal se litt på aktuelle
kampanjer, og tenke på hva vi har lyst til å gjøre dette semesteret.
Dersom du har noen gode ideer, fine navn, spennende temaer eller gode
debattanter, innledere og filmer i ermet (pjuh), er dette et godt
tidspunkt til å få en liten gjeng med på lasset for å få satt din drøm
ut i livet.
Hvis du ikke har noen ideer, men
har lyst til å bidra til at verden skal være et bedre sted, fortvil
ikke! I Amnesty er det plass til alle og enhver. Men forbered deg på å
slippe kreativiteten løs, slik at vi kan planlegge noe som akkurat du
synes er spennende og gøy å være med på!
Sees på onsdag:D
Monday, August 20, 2012
Det blir lett servering, og litt info om hva vi skal gjøre dette semesteret. Blant annet info om hvordan vi kan jobbew med TV-aksjonen! Hurra!
Eilert
Sunds hus(SV-fakultetet),auditorium 4
Lik
oss på facebook!
Thursday, April 26, 2012
Premierevisning av Erling Borgens "Fangen fra Aserbajdsjan" på U1
På onsdag hadde Amnesty Blindern premierevisning av Erling Borgens nye dokumentarfilm "Fangen fra Aserbajdsjan". Maryam gjorde en kjempejobb som ordstyrer, og Erling Borgen holdt spennende innledning før filmen. Etter visningen ble det åpnet for spørsmål og innspill fra salen, og det ble temperatur i debatten når en akademisk ansatt fra UiO utfordret Borgen. Blant annet kritiserte hun Borgen for å ha reist inn i Aserbajdsjan uten journalistvisum. Borgen tente på alle pluggene, og debattene beveget seg inn på UiOs ansvar i sitt samarbeid med en utdanningsinstitusjon i Aserbajdsjan. Den ansatte fra UiO mente ikke det var riktig å ta opp menneskerettighetsspørsmål i et slikt fora, mens Erling Borgen mente bestemt at UiO har et ansvar i en slik situasjon, og bør være sitt ansvar bevisst. Ryktene sier at Radio Nova skal følge opp saken. Vi venter i spenning!Friday, April 20, 2012
PREMIEREVISNING: Erling Borgens "Fangen fra Aserbajdsjan"

Amnesty Blindern og Russlandsgruppa er stolte av å kunne invitere til premiere av dokumentarfilmen «Fangen fra Aserbajdsjan», regissert av Erling Borgen, onsdag 25. april kl 18:00 på U1 (kjellerbaren), Samfunnsvitenskapelige fakultet, Eilert Sundts hus.
Dokumentaren er en fortsettelse av den første filmen Borgen laget om Eynulla Fatullayev, journalist og redaktør, som ble fengslet i 2007 og dømt til åtte års fengsel. I mai 2011 ble han sluppet fri, etter å ha vunnet frem i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen og fått omfattende støtte verden rundt. Denne dokumentaren handler om Fatullayevs liv etter løslatelsen og om politiske fanger i Aserbajdsjan, og setter et kritisk søkelys på den kommende Melodi Gran Prix-festen. Erling Borgen vil selv gi oss en innledning til filmen. Human Rights House Foundation vil også i forkant av visningen opplyse oss om menneskrettighetssituasjonen i Aserbajdsjan, og det blir mulighet for spørsmål til slutt.
Vi spanderer pizza på alle oppmøte, som kan nytes med en øl, kaffe eller brus fra baren under premierevisningen.
Dette vil du ikke gå glipp av!
Vi ønsker alle hjertelig velkommen.
Linken til eventet på facebook: https://www.facebook.com/#!/events/291703960907112/
Friday, March 16, 2012
Latin-Amerikagruppa arrangerer filmvisning den 22. mars på U1!
Den 22. mars kl 18:00 arrangerer Latin-Amerikagruppa filmvisning av filmen "Fuglekikkere" på U1 (puben i kjelleren på SV-fakultetet, Blindern) med Torkjell Leira som innleder.
"Fuglekikkere" er et tankevekkende drama om urfolkets kamp i Brazil.
I Brazils regnskog lever urbefolkningen et vanskelig liv mellom tradisjon og modernitet, mens den regnskogen som alltid har vært deres verden, blir borte. Enkelte tjener noen slanter som "attraksjoner" langs elvebredden, før de igjen ifører seg sine T-skjorter og plastsandaler. Når to unge jenter begår selvmord, bestemmer stammehøvdingen for indianerstammen Guarani at det er på tide igjen å bosette seg på fedrenes jord - som i mellomtiden er opparbeidet som åkerland av stedets rikeste bonde.
Som innleder har vi vært så heldige å ha fått samfunnsgeograf og skribent Torkjell Leira. I tillegg til å ha vært programkoordinator i Regnskogsfondet var han også med på å grunnlegge Norges første capoeiraklubb! Link til bloggen hans: www.brasileira.no
Vi gleder oss til en spenneden kveld og det håper vi du også gjør. Vi stiller med snacks og drikke. Så ta med vennene dine og kom da vel!
Link til facebookeventen: https://www.facebook.com/events/274307689312046/
"Fuglekikkere" er et tankevekkende drama om urfolkets kamp i Brazil.
I Brazils regnskog lever urbefolkningen et vanskelig liv mellom tradisjon og modernitet, mens den regnskogen som alltid har vært deres verden, blir borte. Enkelte tjener noen slanter som "attraksjoner" langs elvebredden, før de igjen ifører seg sine T-skjorter og plastsandaler. Når to unge jenter begår selvmord, bestemmer stammehøvdingen for indianerstammen Guarani at det er på tide igjen å bosette seg på fedrenes jord - som i mellomtiden er opparbeidet som åkerland av stedets rikeste bonde.
Som innleder har vi vært så heldige å ha fått samfunnsgeograf og skribent Torkjell Leira. I tillegg til å ha vært programkoordinator i Regnskogsfondet var han også med på å grunnlegge Norges første capoeiraklubb! Link til bloggen hans: www.brasileira.no
Vi gleder oss til en spenneden kveld og det håper vi du også gjør. Vi stiller med snacks og drikke. Så ta med vennene dine og kom da vel!
Link til facebookeventen: https://www.facebook.com/events/274307689312046/
Tuesday, March 6, 2012
Markering mot volden i Syria
Søndag 19. februar ble det arrangert en markering mot volden i Syria utenfor Nobels Fredssenter. Amnesty Blindern stilte mannssterke opp, og under ser du noen bilder fra kvelden. Bli med og engasjer deg ytterligere for menneskerettigheter i Midtøsten - kom på "I Solidaritet med kvinner i Midtøsten", på Youngstorget 8. mars kl. 17! (Link: https://www.facebook.com/events/338963802813390/)
Subscribe to:
Posts (Atom)























