Dette er foreningen for deg som vil gjøre en innsats for menneskerettighetene, samtidig som du lærer mye og får mange gode venner. Foreningen er satt sammen av fem undergrupper, samt et koordinerende styre. Vi tar imot nye medlemmer hele semesteret, send en mail til en av gruppelederne eller styret hvis du har lyst til å bli med!
Wednesday, August 17, 2011
Velkommen til et nytt semester!
Følgende står derfor på agendaen i ukene som kommer:
Mandag 22.8 kl. 20.00
SEMESTERSTARTSMØTE - hos Stine
Alle medlemmer, nye og gamle og de som skulle være interessert i å vite mer om oss, er hjertelig velkommen til et uformelt møte og vorspiel hos Stine på Grünerløkka. Vi starter opp kl. 20, og agendaen for møtet er å oppdatere hverandre litt på sommerferiehygge, litt drodling rundt hva vi vil få til det kommende semesteret, samt hygge, kaker, litt mat og drikke av det slaget du selv måtte ønske.
Torsdag 25.8 kl. 12.00
INFORMASJONSMØTE - auditorium 3, Eilert Sundts hus (SV-bygget)
Her vil du få all informasjon du trenger om studentforeningen vår, om våre undergrupper og om Amnesty International som organisasjon internasjonalt og i Norge. Ta lunsjen din med oss, kaker og snacks vil bli servert!
Onsdag 31.8 kl. 19.00
GENERALFORSAMLING
Alle nye og gamle medlemmer ønskes velkommen til generalforsamling for foreningen vår. Stedet er Chateu Neuf/Studentersamfundet, i Jan P. Syses sal kl. . Her vil blant annet en del styreverv velges (økonomiansvarlig, gruppekoordinator, PR-ansvarlig og nestleder), og alle oppfordres til å stille til valg! Kontakt leder Thomas (thomas.vestgarden@gmail.com) dersom du ønsker mer utfyllende informasjon og/eller møteinnkalling. Etterpå går vi ned i Glassbaren for en brus eller øl og hygge.
Er du ny student og ønsker mer informasjon om oss? Send en mail til thomas.vestgarden@gmail.com!
Håper på å se alle der - ha en god semesteroppstartsuke så lenge!
Sunday, June 19, 2011
Har du noen ønsker for hva studentrådet skal ta opp på vårt neste møte i slutten av august?
Studentrådet er det nasjonale studentorganet til Amnesty International i Norge (AIN). Studentrådet er et bindeledd mellom de ulike studentgruppene og styret i AIN. Studentrådet er et rådgivende organ for styret i AIN, samt et koordinerende organ for de ulike studentgruppene.
Formålet med rådet er å kunne samle representanter fra hver av studentgruppene slik at det kan utveksles erfaringer og læres av hverandre. I tillegg ivaretar de studentgruppenes interesser overfor AIN.
Jeg og mange andre ønsker et mer synlig studentråd både blant studentene og overfor AI Norge.
Har du noen innspill på hva representantene skal ta opp på neste møte? Er det noe du brenner for at skal tas opp? Fristen for å sende inn innspill til møteagenda for neste studentrådsmøte er 20.juni.
http://www.amnesty.no/om-amnesty/hvem-er-vi/studentrådet
www.studentrad@amnesty.no
Egen bloggside på vei: http://studentradet.blogspot.com
Facebook: studentrådet (Amnesty International Norge)
Med vennlig hilsen
Anette Helleborg
studentrådsleder
Studentrådet
Amnesty International Norge
Tuesday, April 5, 2011
MØAS arrangerer seminar: Hva skjer i Syria?
Hva er bakgrunnen for opprøret? Hvordan har den menneskerettslige og politiske situasjonen sett ut de siste årene? Hva er regimets reaksjon på protestene som nå brer om seg?
Kai Kverme, forskningsassistent ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS), vil gi oss en oversikt.
Ta lunsjen din sammen med Amnesty Blinderns Midtøsten- og Asiagruppe,
onsdag 6.04 kl 12.15, auditorium 4, Eilert Sundts hus (SV)
Det blir servert kaker, drikke, frukt m.m.
Vel møtt!
Monday, March 28, 2011
Amnesty Blindern Women’s Human Rights & Africa focus groups present:
misinterpreted masculinities or an unavoidable side effect?
Morten Bøås, Head of Research FAFO
Institute for Applied International Studies
Inger Skjelsbæk, Deputy Director PRIO
Peace Research Institute Oslo
Jon Rian, FOKUS
Forum for Women and Development
The meeting will be led by Patricia Kaatee from Amnesty International Norway
Bring your lunch and we will help you decorate it with fruits, snacks and cake. There will also be served coffee & tea.
Thursday the 31st of March, at 12.00
Auditorium 7, Eilert Sundts House
Friday, March 25, 2011
8. mars er internasjonal
Like sikkert som våren…
…og at Regjeringen slipper upopulære og/eller kontroversielle nyheter under store snø- og gledesfylte folkefester, er det faktum at det hver eneste 8.mars dukker opp følgende problemstilling: har Den internasjonale kvinnedagen utspilt sin rolle?
Jeg vil her ta opp bakgrunnen for at et slikt spørsmål kan stilles år etter år etter år. Jeg går ut i fra at de kvinner og menn som i diverse norske medier stiller dette spørsmålet er reflekterte og samfunnsengasjerte mennesker, og at de dermed følger med i det internasjonale nyhetsbildet. De er alt fra skribenter i studentmedier til erfarne journalister, men felles for de fleste av dem er at de sliter med vinkling i denne bestemte artikkelen; hva skal man skrive? Som regel går de i den fellen at de tror spørsmålet om kvinnedagens utspilte rolle er nytenkende og kontroversielt, nøyaktig som den stakkaren i redaksjonen som måtte dekke saken fjor også tenke, og personen året før det igjen. Min innstilling er dermed overtydelig: dette er ikke et kontroversielt og nytenkende spørsmål. Tvert i mot er det så i tiden at det (for å svare med lik populistisk mynt) lukter forsørging og pole-dancing av det.
Bare ved å åpne en tilfeldig avis på en hvilken som helst dag kan grunnlaget for å stille dette spørsmålet trekkes i tvil. Dette med mindre man skjønner hva begrepet internasjonal innebærer i alle sammenhenger med unntak av denne dagen, som fort blir til ”kvinnedagen”. I den norske likestillingskonteksten virker dette som en fullstendig rimelig problemstilling for mange, og det blir dermed både et legitimt og betimelig spørsmål hvorvidt kvinnedagen har utspilt sin rolle. Det er bare synd at vi er så nasjonalt avgrensede og individualistiske at det er få som merker denne solide avsporingen fra en så viktig internasjonal markering.
Dette tydeliggjøres når de samme journalistene som hadde skrivesperre foran den påtvungne 8.marsspalten dagen etter skriver så blekket spruter om: Afghanske kvinners manglende politiske, økonomiske og kulturelle makt under et kvinnediskriminerende regime, italienske kvinners protester mot Berlusconis kvinnesyn, systematiske voldtekter i krig og konflikt etc. etc. Med mindre man ikke ser noen sammenheng mellom internasjonal politikk, kulturelle forskjeller og likestilling, er det vanskelig å gjøre den internasjonale kvinnedagen aktuell i Norge. Ser man i tillegg hvordan norske myndigheter kan bidra til å påvirke internasjonale kvinneundertrykkende regimer, så vet man at de trenger å se folk som bryr seg gjennom departements- og regjeringsvinduet, der de sitter og jobber overtid med internasjonal handelspolitikk. Med en signatur, en telefonsamtale eller en reise, kan de gjøre endringer – men de gjør det sjelden med mindre de ser at noen vil velge dem på nytt på grunn av det.
I Amnesty Norge og Amnesty Blindern går i år under parolen “Abortlovgivningen i Nicaragua må endres!” I Nicaragua har ikke en kvinne lov til å ta abort under noen omstendigheter, selv ikke der det er fare for hennes liv og helse. Heller ikke i tilfeller av voldtekt og incest. Denne loven ble vedtatt av det regjerende Sandinistpartiet under påvirkning fra den katolske kirken i landet. Det norske Arbeiderpartiet er Sandinistpartiets søsterorganisasjon i Norge, og kan dermed bidra til å endre denne loven, og på denne måten redde flere hundre kvinners liv hvert eneste år. De kan bidra til å endre en lov som er et resultat av lag på lag med kvinnediskriminerende holdninger skapt av religiøs påvirkning og styrt av viljen til politisk makt, som Nicaraguanske kvinner betaler prisen for med sin kropp, sin helse og sine liv. De kan bidra til at kvinner og deres kropper ikke blir brukt i et politisk spill, men; de trenger å se at vi bryr oss. De trenger å se at vi bryr oss om mer enn interiør, aloe vera og billigere bensinpriser.
Siv Jensen bruker ofte seg selv som eksempel når hun får spørsmål om likestilling, og trekker derav den konklusjonen at det er full likestilling. Gro ville ha svart at hun heller aldri led under store hindringer på sin vei til toppen, men at det da jammen ikke hindret henne i å se at det var andre kvinner som led, av andre grunner og på andre steder. Jeg slutter meg til tanken om at den største faren for den norske likestillingsdebatten er at vi tror at vi allerede er der. For hvem er ”vi”?
Jeg håper, at om ikke denne så kanskje neste 8.mars, så vil det dukke opp i det minste èn artikkel som tydelig viser hvordan kvinnediskriminerende tankegods og holdninger styrer politiske beslutninger, og fører til stadige brudd på kvinners menneskerettigheter – både til en viss grad i Norge og i særlig stor grad internasjonalt. Dette fordrer at vi forstår viktigheten av internasjonal kvinnesolidaritet, både denne dagen og resten av året.
Monday, March 7, 2011
Markering av kvinnedagen!
De som ønsker møtes kl 17, tirsdag 8. mars, på Amnesty kontoret i Grensen, og planlegger markeringen
Deretter blir det apeller og tog på Youngstorget fra kl 18.
Vi skal lage Amnesty-postkasser av ryggsekkene våre og samle inn underskrifter gjennom apellene på youngstorget for Nicaragua-saken, som også er fanesaken i toget. Bli med å få så mange gule t-skjorter på 8.mars som mulig! Vi skal være synlige og aksjonere i god Amnesty-stil.
Klipp gjerne ut noen kvinnesymboler (gjerne gule) og ta med for å dekorere Amnesty-kontoret; vi vil vise at datoen ikke er utgått på internasjonale likestillingssaker :)
Vi ses på tirsdag!
Friday, February 25, 2011
Afrikagruppa viser "The Dark Side of Chocolate"
Afrikagruppa i Amnesty Blindern inviterer til visning av filmen The Dark Side of Chocolate, som gir innblikk i forbindelsene mellom barnearbeid, menneskehandel og sjokoladeindustrien i Cote'd'Ivorie, som produserer rundt 40 % av verdens kakao. Filmen er laget av Miki Mistrati og U. Roberto Romano. Finn Facebook-event her: http://www.facebook.com/home.php#!/event.php?eid=128157323923730


