Ta også en tur innom vår Facebookside! Her finner du løpende informasjon om hva vi holder på med i Amnesty Blindern. Trykk her, meld deg inn, og få invitasjon til foredrag, filmvisninger og sosiale arrangementer i regi av oss.

Monday, June 29, 2009

Bildeakjson for gambisk journalist. Kunne noen tenke seg å stille opp?

Noen som kunne tenke seg å være med på et bilde mens du holder en plakat foran et nasjonalt monument i Oslo? Det eneste du trenger er å møte opp!

Bakgrunnen for dette er at Amnesty International UK har startet en bilde-aksjon i forbindelse med arrestasjonen og forsvinningen til den gambiske journalisten Ebrima B. Manneh. Kampanjen går ut på å samle inn bilder fra flest mulig medlemsland hvor medlemmer holder en plakat med ordene "where is Ebrima?". Ebrima B. Manneh ble arrestert i Juli 2006 og nektet rettergang og kontakt med omverden. Vestafrikansk regional rett har bedt om hans løslatelse, uten noe resultat. Mer om hans sak kan leses her http://www.amnesty.org.uk/actions_details.asp?ActionID=535

Ta kontakt med meg gjerne på tlf: 905 905 94.
Hilsen Anette


Thursday, June 25, 2009

Frivillig på Nordic Youth Conference?

I år er det AI Norge sin tur til å arrangere Nordic Youth Conference, en samling for aktivister mellom 16 og 25 år fra hele Norden! Og for å ta imot disse herlige ungdommene, trengs det frivillige:D

Så, hvis du har mulighet til å stille opp hele eller deler av perioden mandag 3. - torsdag 6. august, så send en mail til styret! Det var visst ekstra stort behov for folk på mandagen mellom 12-16, da deltagerne ankommer, så om du ikke kan de andre dagene, hadde det uansett vært kjempefint med hjelp denne dagen.

Jeg kan lokke med at jeg syns det var så ålreit å delta i fjor, at jeg har meldt meg som frivillig i år. Håper jeg får selskap av flere av dere!

Beste sommerhilsninger fra Christine

Wednesday, June 24, 2009

Har du lyst og tid til å være med på noen aktiviteter for Amnesty Region Øst i sommer - enten i Oslo eller et annet sted på østlandet?

Er det noen av dere som kunne tenke seg å bidra litt i ferien i sommer? Jeg jobber som praktikant ved regionskontoret i oslo i sommer, og det betyr at jeg er ansvarlig for å få i gang aktivisme og fronte amnesty i sommer. Ønsket er at Amnesty skal synes godt i region øst i sommer. Derfor er jeg avhengig av dere aktivister og trenger jeg all den hjelp jeg kan få - alt idéskaping til det å kunne sette av et par timer til å stå på stand og samle inn underskrifter. Har dere noen gode ideer? Kunne dere tenke dere å stå på stand et par timer en dag? Kom innom kontoret (Grensen 3) eller møt meg gjerne med dine ideer over en kaffe i sentrum av Oslo i sommer!

Send meg en melding eller ring meg på tlf 905 905 94, eller send meg en e-post på post2@amnesty.no.

Hilsen Anette:)

Thursday, June 18, 2009

Idèmyldring og sommerfest i Amnestys nye lokaler!

Velkommen til sommeravslutning i Grensen 3 mandag 22. juni kl. 18.00.

Møt generalsekretær John Peder Egenæs og andre aktivister i Region Øst og få informasjon om hvilke aksjoner Amnesty skal ha i sommer.

Det blir enkel servering, så det er fint om du sier fra om du kan komme til regionleder i Region Øst: Ane Aamodt, aamodt(at)amnesty.no

Jeg veit at flere fra Amnesty Blindern kommer, håper vi blir mange!

Tuesday, June 2, 2009

Generalforsamling & sommeravslutning

Onsdag 3. juni er det klart for generalforsamling for Amnesty Blindern!

Tid: 16:00

Sted: Jan P. Syses sal, 4. et. Chateau Neuf

Generalforsamlingen er Amnesty Blinderns høyeste beslutningsorgan - her skal det stemmes over nye medlemmer til styret, og endringer til vedtektene våre. Dette er stedet å komme med nye forslag på, i tillegg til at det er en fin sjanse til å bli kjent med de andre medlemmene. Det er ingen spesielle kvalifikasjoner som kreves for å stille til valg i styret, annet enn at du må ha tid og lyst:)

Jo flere som avgir stemmer, jo mer demokratisk blir Amnesty Blindern. Derfor oppfordres ALLE til å møte opp, også de som ikke har tenkt å stille til valg. Bli med og gjør Amnesty Blindern til "din" organisasjon!

Etter møtet går vi til Frognerparken og griller. Vi stiller med pølser og brus, de som vil ha øl tar med dette selv. Etterpå trekker vi inn til Stry, som vi har fra kl. 20:00 og ut i de små timer.

Vel møtt!

Wednesday, May 27, 2009

Siste styremøte før genfors og sommerferie!

Jeg vil med dette minne om det siste åpne møtet før generalforsamlingen (som jeg også minner om i samme slengen) i neste uke. Møtet blir altså klokka 18:30 i morgen på Chateau Neuf, og vi tar en tur i Glassbaren etterpå!

Møteplan:
  • Generalforsamling DNS: Anette og Christine drar.
  • Økonomi: Vi har fått mere penger! De som har utestående penger hos oss, tar med kvittering til Karin i morgen. Hvor mye har vi igjen? Hva skal vi bruke dem på?
  • Økonomi del II: Vi lager et styrevedtak på å avslutte kontoen i Catarina Vogts navn, og avtaler hvem som skal bli med henne i banken.
  • Økonomi del III: Vi diskuterer Karins forslag til økonomireglement. Forhåpentlig kan styret stille seg samlet bak dette før generalforsamlingen.
  • DNS programblad: Gratis reklame for Amnesty Blindern. Vi må levere i tekst og bilder før 15. juni. Hvem vil være programbladansvarlig?
  • Generalforsamling: Vi har fått Jan P. Sysesalen på CN onsdag 3. juni fra 16:00-18:30. Etterpå blir det grilling og fest. Har vi fått Stry?
  • Generalforsamling II: Noen som har noe de vil ta opp og lufte før generalforsamlingen? Vedtektsendringer? Nye styremedlemmer?
  • Sommerferie! Etter generalforsamlingen blir det ingen flere ordinære styremøter før i august. Men de som har lyst til å fortsette med Amnestyarbeid (og holde kontakten med folka) når de er i Oslo i sommer er veldig velkommen til det. I tillegg til å gjøre sosiale ting sammen, kan vi planlegge en heidundrandes semesterstart! Hvis det er interesse for det, så kan jeg (Christine) godt ta ansvar for å få det til å skje.
  • Eventuelt
Vel møtt!

Wednesday, May 13, 2009

Hastesak: USA - Troy Davis i fare for snarlig henrettelse!














Førstkommende tirsdag 19. mai blir det en stille demonstrasjon foran den amerikanske ambassade(Henrik Ibsens gate 48) i Oslo.

Troy Davis sak er ikke innvilget gjenvurdering, og han har - igjen - fått beskjed om at henrettelsen er rett rundt hjørnet. Som reaksjon blir det AKSJONER rundt om i verden for å markere støtte til han. Når det gjelder saken hans har stadig flere vitner trukket seg, ingen våpen er funnet, og ingen kan direkte bevise at det var ham som utførte drapet tilbake i 1991. Mannen har altså sittet på death row i 18 år. Nå vil ikke domstolen ta saken opp til endelig avgjørelse, men heller la mannen lide. 23. september 2008 var Davis mindre enn 2 timer unna henrettelse, da hans sak igjen ble utsatt og på nytt tatt opp til vurdering. Etter dette har han igjen vært offer for flere utsettelser fram til nå, hvor alt ser ut til å stoppe opp.

Det blir en heldagsmarkering fra kl 0730 til 1700. Det vil være folk tilstede og aksjonerer med fakkellys og plakater av offeret for dette diskriminerende rettssystemet. Husk: Obama har lovet (!) å endre systemet, men så langt har intet skjedd. Det legges vekt på at dette er en stille markering.

Flott om stiller opp, om dere ihvertfall bare kommer innom den dagen! Vet det er eksamenstider for mange av dere fortsatt!

Detaljer om saken finner dere bl.a. på http://www.troyanthonydavis.org

Hilsen Anette