Ta også en tur innom vår Facebookside! Her finner du løpende informasjon om hva vi holder på med i Amnesty Blindern. Trykk her, meld deg inn, og få invitasjon til foredrag, filmvisninger og sosiale arrangementer i regi av oss.

Thursday, February 17, 2011

Midtøsten- og Asiagruppa viser filmen "Offside"

I forbindelse med Studentparlamentets Internasjonale uke, skal Amnesty Blinderns Midtøsten- og Asiagruppe vise den iranske spillefilmen "Offside", med innledning av Mahmood Amiry-Moghaddam, leder av Iran Human Rights.

Spillefilmen, av Jafar Panahi, følger en gruppe iranske jenter som prøver å komme seg inn på en fotballkamp i Iran, noe som er strengt forbudt ettersom kvinner forbys innpass på sportsarenaer i landet. "Offside" belyser flere kritikkverdige sider ved det iranske styresettet, og setter et viktig fokus på spesielt kvinners (manglende) rettigheter. Da den kom ut i 2006 ble den mottatt svært godt blant filmkritikere, og ble belønnet med flere anerkjente internasjonale priser, samt Amnestys filmpris samme år.
Jafar Panahi, som har laget flere regimekritiske filmer, ble derimot fengslet i desember 2010 for "propaganda". Dommen lød på 6 år i fengsel, i tillegg til en bannlysning i 20 år fra å forlate landet, lage filmer og gi intervjuer. Regissøren kan idag derfor sies å være et symbol på landets manglende ytringsfrihet og et folk som nekter å finne seg i et hensynsløst regime, og er et forbilde for menneskerettighetsaktivister verden over.

Mahmood Amiry-Moghaddam, leder for Iran Human Rights (
www.iranhr.net) og en profilert iransk menneskerettighetsaktivist, vil som sagt holde en innledning om kvinners menneskerettighetssituasjon i forkant av filmen.

Det vil bli servert filmsnacks og brus, og vi håper på å se deg der!



Les mer om Internasjonal Uke, "Offside", Amiry-Moghaddam og Jafar Panahi her:
www.studentparlamentet.uio.no/nyheter/2011/internasjonal-uke.html
www.imdb.com/title/tt0499537
www.opendemocracy.net/arts-Film/offside_3620.jsp
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3545576.ece





Friday, February 11, 2011

Lunch Seminar: Death Penalty in East and West

The Amnesty Blindern against Death Penalty-goup invites you to a lunch seminar with Lill Scherdin, who will give us a historical and cultural perspective on death penalty in east and west. There will also be a closer look at Taiwan as one of our group members is a Taiwanese activist against death penalty.

Lill Scherdin took her doctorate degree in 2004 with a thesis entitled: “Control cultures and ethics pinpointed.”Scherdins research interests encompass: punishment and social structure, comparative studies of crime and control, Human rights and the Death penalty, Holocaust and genocide studies, processes of exclusion and criminalisation.Scherdin is currently involved in a research project on the Death penalty, Human Rights and the Moral justifications for punishment. She is also coordinating a global network of researchers on capital punishment.

We look forward to seeing YOU there Tuesday 15th of February at 12.15.
Blindern, Sophus Bugge, Aud 2
 
A simple lunch, coffee and cakes will be served.


Wednesday, February 9, 2011

Engasjer deg!

I morgen, torsdag 10.02 kl 18.00, arrangeres det aktivistmøte i Amnesty Internationals kontorer i Grensen 3. Gerald Folkvord vil holde en innledning om vårens hødyepunkt, og du vil få informasjon om hva du som aktivist kan gjøre for å engasjere deg.

Les mer på Amnestys hjemmesider:
http://amnesty.no/vil-du-engasjere-deg-i-amnesty-region-%C3%B8st

Vel møtt!
 
 

Wednesday, February 2, 2011

Amnesty Foredragskorps - Join!

Hørt om Amnesty Foredragskorps?

Ja? - Bli med!
Ikke? - Les under, og bli med!

Amnestys Foredragskorps (FK) har for tiden mange forespørsler fra skoler, organisasjoner og andre grupper. Folk vil LÆRE om Amnesty, få vite HVA vi gjør og HVORFOR arbeidet vårt er viktig.

Vi trenger flere med aktivsterfaring fra Amnesty, eller med interesse for å få det gjennom å holde foredrag.
FK møtes en gang hver måned på Amnestys kontorer i Grensen, det er ikke oppmøteplikt, men møtene er greie å få med seg. Her utveksler vi erfaring fra foredrag, lærer om Amnestys kampanjer og om foredragsteknikk; hva vi kan si, hvordan legge opp foredraget og hvordan vi kan tilpasse oss ulikt publikum. - Nyttige erfaringer å få med seg.

Neste møte vi skal ha er 1.mars kl 18.00, og alle som vil fra Amnesty Blindern er invitert til å komme.
Siden det er i vinden, og vi får en del forespørsler om det, skal Gerald Folkvord komme og fortelle oss om Asylsøkere og flyktningers menneskerettigheter, papirløse i Norge, Maria-Amelie saken og Amnesty Norges meninger rundt temaene. Ane Aamodt, ansvarlig for Aktivisme i Øst, skal lære oss om det å skape engasjement når vi holder foredrag - Jeg tror det vil bli veldig nyttig å få med seg for de som kunne tenke seg å bli foredragsholdere for Amnesty.

Så, om du/dere vil være med, eller kjenner noen som kunne tenke seg å bli med i Amnesty FK - Send meg en mailamnestyforedragkorps@gmail.com (Jeg må vite hvor mange som kommer for å bestille riktig mengde pizza;)

Det å holde foredrag er gøy, lærerikt og stjeler ikke all verden av tid.
Etter 3 foredrag får du også bevis på at du er en autorisert Amnesty foredragsholder, et dokument det kan være kjekt å ha med seg videre..


Kom og join!
( PS: passer perfekt å kombinere med Amnesty Blindern aktiviteter ! )

Hilsen Cathrine, tidligere gruppekoordinator i Amensty Blindern

Tuesday, February 1, 2011

Neste styremøte

Semesterets første styremøte blir avholdt førstkommende torsdag, kl. 17.30, på kontoret på Chateu Neuf. Møt opp kl 17 dersom du vil ta en matbit også! Alle Amnesty Blinderns medlemmer er hjertelig velkommen, ettersom ABs styremøter er åpne for alle, så vi håper på å se deg der!

Dagsorden er som følger:
1. Status i gruppene
2. Studentrådsmøtet i Trondheim: Generell info fra Thomas. Hvem reiser sammen med Thomas til Trondheim?
3. Studentnettverkstreffet: Hva kan vi hjelpe til med?
4. Vervet som gruppekoordinator.
5. Sosiale arrangementer i regi av styret: Planlegging
6. Eventuelt
7. Dato for neste møte

Vel møtt!

Monday, January 31, 2011

Bli med i vår nyoppstarta gruppe: Kvinners menneskerettigheter


Etter forrige ukes infomøte og generalforsamling er den flunkende nye gruppa i Amnesty Blindern et faktum.
Gruppa som fikk navnet Kvinners menneskerettigheter har sitt første møte tirsdag 1.februar kl 14:00 i kantina på SV-fakultetet på Blindern, hvor vi skal planlegge semesteret.
Vi er en liten gjeng allerede, men vil gjerne ha flere med på laget, så hiv deg med på møtet i morgen eller kontakt meg (Karianne) (kariannesorbo@gmail.com)

Hvorfor kvinnegruppe?
Dette er et viktig spørsmål fordi gruppa vår skal engasjere oss i saker som omhandler begge kjønn. Kvinner og menn blir utsatt for brudd på menneskerettighetene hver dag rundt om i verden. Det særegne for svært mange brudd på kvinners menneskerettigheter er at disse ulovlighetene skjer mot kvinner - fordi de er kvinner. Denne absurditeten vil vi i kvinnegruppa sette fokus på, og skape oppmerksomhet rundt i god Amnesty-stil: SEMINARER - DEBATTER - AKSJONER - DISKUSJONSGRUPPER - UNDERSKRIFTSKAMPANJER - FILMVISNINGER - SOSIALE HAPPENINGS - ETC.

Kvinners menneskerettigheter er et stort, viktig og ikke minst spennende felt å jobbe med, og jeg håper at flere engasjerte gutter og jenter har lyst til å bli med å bidra i gruppa. Siden gruppa er helt ny vil det være muligheter for dere til å komme med ideer og innspill. Ikke bare er det å være med å starte en gruppe en kjempegod erfaring, men det gir oss også en unik sjanse til å forme en gruppe som forhåpentligvis vil ha lang levetid i Amnesty Blindern.

Temaforslag: VOLDTEKT I KRIG OG STRAFFEFRIHET, FORFØLGELSE, FORTIELSE, MØDREHELSE, MENNESKEHANDEL OG TRAFFICKING, KJØNNSLEMLESTELSE, VOLD MOT KVINNER M.M.

Spørsmål til refleksjon: Hjelper vi egentlig kvinnene i Afghanistan? Holder Norge det de lover med opplæring av NATO-militæret i saker som omhandler kvinners sikkerhet? Hva med FN-soldaten i DR Kongo; hvor mye vet han om de systematiske massevoldtektene, og hva kan han egentlig gjøre med det? Finnes det likestilt bistand? Hvor mange mødre dør på grunn av manglende helsetilbud ved fødsel i Etiopia sammenlignet med Norge?

Kvinners rettigheter er menneskerettigheter
Er kvinners menneskerettigheter et spørsmål om særinteresser? Nope. Et fokus på kvinners rettigheter er et fokus på de eksisterende menneskerettighetene, men med et maktfokus. Utdrag fra FOKUS' hjemmesider: "Kvinner i alle samfunn opplever i større eller mindre grad at de ikke har samme beskyttelse eller like muligheter som menn fordi de kulturelt og økonomisk har lavere status. Diskriminering av kvinner kjenner ikke geografiske grenser, selv om kvinner i Sør utsettes for langt grovere og institusjonalisert diskriminering og menneskerettighetskrenkelser enn kvinner i Nord."

Amnestys kvinnegruppe skal ha samarbeid med flere av de andre gruppene, og blir en variert og magfoldig gruppe. Brenner du for et land, en sak, et tema eller en problematikk som på en eller annen måte omhandler kvinners menneskerettigheter?

TIRSDAG 1.FEBRUAR KL- 14:00 møtes vi i kantina på SV-fakultetet. Kom innom å hør hva salgs planer vi har. Se etter minst èn kjempegul t-skjorte :-)

Friday, January 21, 2011

Et nytt Amnesty Blindern-semester står for døren!

Vi håper alle har hatt en fin jul og en god start på det nye året - og håper alle ser frem til et nytt semester med Amnesty Blindern! Vår aktivitet starter for fullt allerede til uken, der alle oppfordres til å komme på følgende arrangementer:

Infomøte for vårsemesteret 2011:
Semesterets informasjonsmøte vil holdes i auditorium 7 i Eilert Sundts hus, kl 14.00 tirsdag 25.januar. Her vil man kunne få et innblikk i hva vi i Amnesty Blindern driver på med, og det vil bli gitt en presentasjon av alle våre undergrupper ved hver enkelt gruppeleder. I tillegg vil rådgiver Gerald Folkvord fra Amnesty International gi en kort innføring i Amnesty Internationals arbeid.
Hvis du er interessert i å melde deg inn eller bare er nysgjerrig på AB, håper vi på å se deg der!

Generalforsamling
Vårsemesterets generalforsamling vil holdes torsdag 27.01 kl. 17.30-19.00 i Jan P. Syses sal nede på Chateu Neuf. Alle medlemmer av Amnesty Blindern er pliktige til å stille på dette møtet.
På generalforsamlingen vil det bli valgt ny leder, økonomiansvarlig, fagansvarlig og arrangementskoordinator - og alle som vil kan stille til valg! Send en mail til thomas.vestgarden@gmail.com hvis du lurer mer på hva de ulike vervene innebærer, og det oppfordres på det sterkeste til å stille - det er veldig gøy og spennende å sitte i ABs styre. Etter møtet vil vi gå ned i Glassbaren på Chateu Neuf for å ta en øl eller brus eller det som måtte friste.

Vel møtt til både infomøte og generalforsamling - vi gleder oss til et nytt og spennende semester!